Basis Training

Als je de volgende onderstaande tips in gedachten houdt, beleef je meer plezier aan het mountainbiken! Bovendien blijft je een hoop pijn bespaard.

Op een vlakke ondergrond zit je natuurlijk in het zadel. Maar zodra het terrein hobbelig wordt, is een actieve rijstijl belangrijk. Dat betekent dat je op de pedalen gaat staan. De ideale gewichtsverdeling is dan je doel, om ervoor te zorgen dat het voor- en achterwiel gelijkmatig belast worden.

Attack position

  • Zet je voeten op gelijke hoogte. (horizontaal)
  • Staan op de pedalen.
  • Buig armen en benen.
  • Breng zitvlak boven het zadel.
  • Polsen recht in gelijke richting van de armen.
  • Houd handen (licht) vast aan het stuur.
  • Houd romp vlak. (horizontaal)
  • Hoofd omhoog.
  • Zware voeten, handen (licht) vast aan het stuur en houd romp vlak.

basistraining 1  basistraining 2

Tijdens het klimmen lever je soms een gevecht tussen steigeren en slippen. In een afdaling probeer je juist te voorkomen dat je over de kop slaat. In beide gevallen is het belangrijkste doel de wielen aan de grond te houden met voldoende grip zodat je kunt remmen, sturen en aanzetten. De fiets is dan stabiel. Bij de inspanningen om deze stabiliteit te behouden is de plaats van je lichaamszwaartepunt van essentieel belang.

Rijd altijd ontspannen in welk terrein dan ook. Als u de attack position toepast dan is het zwaartepunt punt altijd in orde. Verplaats langzaam het lichaamszwaartepunt van achteren naar voren om aan te voelen hoe de bike reageert. Deze houding komt altijd terug zowel op vlak, afdalingen als klimmen.

basistraining 3

Veel mountainbikers zijn gefocust op de eerste meter(s) voor hun wiel. Kijk verder vooruit! Als je verder kijkt, scan je het pad voor je en stippel je de (ideale) lijn uit. Hoe verder je vooruit kijkt, hoe gemakkelijker het rijden wordt. Ben je met je bike op punt A, kijk je met je ogen al naar punt B. Als je op de fiets zit, rijd je vanzelf richting het punt waar je je blik op richt. Daarom kijk je ook iedere keer naar een ander punt en niet naar het boomstammetje waar je niet tegen aan wilt rijden.

Traptechniek

Omdat je tijdens het fietsen via de pedalen de kracht overbrengt naar je fiets is het heel belangrijk dat je traptechniek optimaal is. Als je schoen tijdens het fietsen in de richting staat waar je kracht naartoe zet is je trapbeweging zo efficiënt mogelijk.

Een complete pedaalbeweging kun je indelen in vier fasen (zie onderstaand figuur).

basistraining 4

  • Naar voren duwen, kracht zetten.
  • Omlaag duwen, hiel naar beneden.
  • Naar achteren trekken, Vegende beweging maken.
  • Omhoog trekken, Kracht zetten

Handvatten om toe te passen tijdens de techniek oefeningen

  •  van gemakkelijk/eenvoudig naar moeilijk/complex,
  • van technisch naar tactisch
  •  van dominante handelingen naar bewegingen
  • van langzaam naar snel
  • van een vaardigheid naar combinatie van vaardigheden
  • van laag naar hoog
  • van veel rust naar weinig
  • van zacht naar hard
  • van weinig weerstand naar veel weerstand
  • van veel naar minder hulpverlening (begeleiden/ondersteunen)

Bron: www.singletracks.nl

ALWAYS PUSHING THE LIMITS technical MTB- skills "don't forget the fundamentals"     Richard Dollé

·         Naar voren duwen, kracht zetten.

  • Omlaag duwen, hiel naar beneden.
  • Naar achteren trekken, Vegende beweging maken.
  • Omhoog trekken, Kracht zetten

Sponsoren

sponsoren-mrt02017

Kalender

 

  • 22 juli tm 3 sept. zomerstop
  • di 5 sept. start zomeravondtraining buiten
  • za 9 sept. start najaar trainingen...

Facebook Stream

Wielerbonden

knwu ntfu