Blessure preventie

Voorkomen is beter dan genezen en dat geldt uiteraard ook voor mountainbikeblessures. Jaarlijks zijn er ongeveer 1400 mountainbikers die op de afdeling spoedeisende hulp van een ziekenhuis terecht komen. In het merendeel van de gevallen ontstaat de blessure door een val van de mountainbike, zonder dat daarbij sprake is van een botsing met een andere verkeersdeelnemer of een obstakel.

Blessures door valpartijen:

De volgende blessures komen bij valpartijen in het mountainbiken het meeste voor:

  • Schaafwonden; op oa. armen benen en billen;
  • Kneuzingen en verzwikkingen; verrekkingen kunnen in het hele lichaam voorkomen;
  • Breuken; van oa. het sleutelbeen, de onderarm, de heup, het bovenbeen, de knieschijf en de enkel

Valpartijen zijn uiteraard niet de enige manier waarop mountainbike blessures worden opgelopen. Andere factoren die een rol kunnen spelen zijn een verkeerde afstelling van het materiaal, trainingsintensiteit, het weer, je eigen rijvaardigheid en leefstijl.

Overbelastingblessures:

Een verkeerde trainingsopbouw en/of te vaak intensief trainen kan leiden tot overbelasting. Enkele veel voorkomende blessures zijn:

  • Zadelpijn; deze, meestal onschuldige, pijn kan ontstaan door langdurig fietsen en door gebruik van een verkeerd of nieuw zadel
  • Rug- en nekpijn; deze blessure ontstaat vaak door een verkeerde fietshouding en verdwijnt vaak na het fietsen.
  • Overbelasting van knieën en bovenbeenspieren: deze lichaamsdelen worden bij het trappen zwaar belast.

Maatregelen!!!:

Er zijn een aantal simpele vuistregels die je voor je eigen veiligheid, altijd moet opvolgen:

  • Draag altijd een HELM en stel deze goed af!
  • Neem geen onnodige risico's, ken je eigen tekortkomingen;
  • Waarschuw tijdig als je andere mountainbikers of andere recreanten gaat passeren;
  • Waarschuw mountainbikers achter je voor onverwachte situaties;
  • Wees altijd alert op mensen en dieren op je route;
  • Houd zoveel mogelijk rechts, inhalen doe je zoveel mogelijk linksom en fiets maximaal met z'n 2en naast elkaar;
  • Zorg dat je mountainbike goed onderhouden is en controleer voor de training en wedstrijden op gebreken;
  • Zorg voor een goede afstelling van de zadel- en stuur, de trainers of de fietsenmaker kan je hiermee helpen;
  • Draag fietshandschoenen voor veiligheid en comfort;
  • Neem pechspullen mee zodat je mankementen aan je fiets kunt repareren;
  • Neem een EHBO kit mee;
  • Zorg dat je persoonsgegevens bij je draagt, een mobiel en mountainbike het liefst niet alleen in het bos.

Sponsoren

sponsoren-mrt02017

Kalender

 

  • 22 juli tm 3 sept. zomerstop
  • di 5 sept. start zomeravondtraining buiten
  • za 9 sept. start najaar trainingen...

Facebook Stream

Wielerbonden

knwu ntfu